Kanelbullar

Igår var det Kanelbullens dag, en underbar dag som helt klart ska firas.
Men det bästa är nog att man kan äta dom precis när man vill.. : )

Här kommer receptet på kanelbullarna vi brukar baka.

Receptet blir ca. 45 utsökta bullar.

Degen :

150g Margarin eller Smör
5 dl Mjölk
50g Jäst (för söta degar)
½tsk Salt
1-1½ dl Socker
2 tsk Malen Kardemumma el. nystött kardemumma kärnor
ca. 1,3L Vetemjöl

Fyllning :

75-100g Margarin eller Smör
1dl Socker
2tsk Kanel

Garnering :

Uppvispat ägg
Pärlsocker


Gör så här:

Smält matfettet och häll i mjölken och värm till ca. 37 grader.
Smula jästen i en degbunke eller bakmaskin, och lös upp den med hjälp av degspadet, tillsätt sedan salt, socker, kardemumma och drygt 2/3 av mjölet. Arbeta degen smidig, 3-4 min räcker med bakmaskin, degen får ej bli överarbetad.
1-2 dl mjöl kvar till utbakning räcker, resten ner i degen.
Jäs till dubbel storlek ca 45 min.
Blanda ingredienserna till fyllningen till en smidig massa.
Kavla ut degen på mjölat bakbord, bred fyllningen ovanpå, rullar ihop degplattan och dela rullen i jämnstora bitar.
Lägg bullarna på plåtar, låt jäsa ytterligare 30-40 min. Pensla med uppvispat ägg och strö på pärlsocker, grädda sedan  bullarna mitt i ugnen i 250 grader i 10-12 minuter.

Lätt som en plätt.  : )




/Elin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0